Apple gali laimėti teismus dėl iPhone lėtinimo
Praėjo dvi savaitės po to kai „Apple“ pripažino dirbtinai lėtinanti senesnių „iPhone“ modelių, kurių akumuliatorių talpa sumažėjusi, spartą.
2017 metų gruodžio 20 dieną, „Apple“ prisipažino, kad apsaugodama „iPhone“ nuo netikėto išsijungimo įvykstančio dėl per naudojimo laiką sumažėjusios akumuliatoriaus talpos, o vėliau paskelbė ir detalesnius tokio savo elgesio paaiškinimus.
Praėjus vos porai dienų Kalifornijoje ir Illinojaus valstijoje buvo pateikti pirmieji ieškiniai, o per porą savaičių teismo ieškinių, prieš „Apple“ dėl „iPhone“ lėtinimo, krūvelė pasipildė ir pareiškimais iš Europos, Azijos, Niujorko, Kalifornijos ir Teksaso. Nukentėję nuo tokių „Apple“ veiksmų patirtą skriaudą įvertina skirtingai. Pavyzdžiui kalifornietė Violetta Mailyan patyrė nenusakomą (sprendžiant iš reikalaujamos kompensacijos dydžio) skausmą ir netektį, kai sužinojo jog jos senasis „iPhone“ sulėtėjo. Ji 2017 metų gruodžio 23 dieną pateiktame ieškinyje reikalauja 999 milijardų JAV dolerių kompensacijos (beveik vieno trilijono) — daugiau nei šiai dienai verta visa „Apple“. Kitų ieškovų skausmas kiek kuklesnis. Tačiau daugumoje jų ieškinių reikalaujama, kad „Apple“:
- nemokamai pakeistų „iPhone“ akumuliatorių;
- „iOS“ kūrėjai turi į sistemą įdiegti tikslų paaiškinimą kaip veikia sistemos lėtinimas ir kokią įtaką tam lėtėjimui turi akumuliatorius;
- „Apple“ turi išmokėti kompensaciją nukentėjusiems.
Viso šiai dienai yra pateikti 24 ieškiniai susiję su „iPhone“ lėtinimu. Vienuose ieškiniuose teigiama, kad toks kompanijos sprendimas (lėtinti „iPhone“) klaidino naudotojus. Kituose tvirtinama, kad dėl tokio „Apple“ sprendimo „iPhone“ naudotojai patyrė finansinę žalą.
Kompanija pažadėjo, kad ateityje pasirodysiančiame „iOS“ atnaujinime atsiras funkcija leidžianti matyti „iPhone“ akumuliatoriaus nusidėvėjimo lygį.
Daug „iPhone“ naudotojų įsitikinę, kad toks „Apple“ žingsnis yra skirtas juos priversti pirkti naują „iPhone“, nors pigesnis akumuliatoriaus keitimas leistų seną „iPhone“ naudoti gerokai ilgiau. Nežiūrint to, kad kompanija atsiprašė ir paaiškino kodėl taip pasielgė — teismo institucijos ir toliau gauna ieškinius nukreiptus prieš kompaniją. Ką apie tai mano civilinėmis ir komercinėmis bylomis užsiimantys teisininkai.
Bruklino komercinėmis bylomis užsiimantis teisininkas Justin T. Kelton teigia, kad šių bylų teisininkai turės rasti atsakymus į du pagrindinius klausimus: ar „Apple“ specialiai prekiavo telefonais turinčiais trūkumų ir ar kompanija apgaudinėjo klientus. Abiejų šių klausimų pagrindas yra „Apple“ tikslai.
„Prasidėjus teismui, yra keli dalykai, kuriuos ieškovai privalės įrodyti, — sako Čikagos teisininkas ir Tarptautinės technologijų teisės asociacijos teisininkas Charles Lee Mudd jaunesnysis. — Ir tai padaryti bus labai sudėtinga.“
Pirmiausia, ieškovai turės įrodyti, kad didelis skaičius naudotojų įsigijo naujus „iPhone“, nes jų turimas „iPhone“ sulėtėjo. Šį teiginį įrodyti bus sudėtinga dėl logistikos priežasčių. Jiems teks įrodyti, kiek tiksliai sulėtėjo „iPhone“ dėl „Apple“ veiksmų (atskiriant kitas galimas to priežastis) ir įrodyti, kad būtent tas sulėtėjimas tapo priežastimi naudotojams įsigyti naujus telefonus.
Jiems taip pat reikės įrodyti, kad naudotojai būtų rinkęsi akumuliatoriaus keitimą sulėtėjimo problemai spręsti, o ne pirkę naujo „iPhone“. Mudd gana skeptiškai žiūri į ieškovų galimybę laimėti šias bylas.
Trečia, ieškovams teks įrodyti, kad lėtinimo procesas yra įdiegtas be jų žinios. Mudd mano, kad šis teiginys taip pat silpnas — jis pastebi, kad naudotojų niekas neverčia diegti sistemos atnaujinimą, o net jei jie tai ir daro — jie privalo patvirtinti, kad sutinka su sąlygomis (čia tos sąlygos, kurias patvirtiname spausdami „Agree“ prieš diegiant atnaujinimą ir, kurias mažai kas skaito).
Galiausiai, ieškovams teks įrodyti, kad tokiais veiksmais „Apple“ stengė padaryti „iPhone“ ne tokiais gerais, nors kompanija tvirtina atvirkščiai: tam tikrų, senesnius ir nusidėvėjusius akumuliatorius turinčių „iPhone“ veika yra sulėtinama stengiantis išvengti savaiminio įrenginio išsijungimo, kurio priežastimi yra „paliegęs“ akumuliatorius.
Bet kuriuo atveju, šis „Apple“ sprendimas kompanijai kainuos. Net jei „Apple“ ir laimės bylas, kompanija vis tiek turės mokėti teisininkams ir kas ko gero labiau žalinga — suprastės jos įvaizdis prieš jos įrangos naudotojus.
„Apple“ buvo sukūrusi ir ilgą laiką saugojo atsakingos prieš visuomenę ir naudotojams draugiškos kompanijos įvaizdį. Kompanijos CEO Tim Cook dažnai viešai pasisako apie socialines problemas ir yra aktyvi socialinių problemų sprendimo aktyvistė. Paskutinės prezentacijos metu, kompanija pristatė eilę iniciatyvų padėsiančių palaikyti artimesnį ryšį su klientais, tame tarpe jos naujos parduotuvės, tokios kaip „Town Squares“, kurios vyksta vieši mokymai ir, kuriose yra specialūs susitikimų su verslo partneriais ir investuotojais kambariai.
Jei „Apple“ pelnys slapta, ir praėjus keliems metams po to kai naudotojai įsigyja jos įrenginius kenkėjiškai manipuliuojančios produktais kompanijos vardą — tai gali radikaliai pakeisti jos įvaizdį.