Niekšiškų prenumeratų epidemija App Store
Daug aplikacijų kūrėjų pradėjo naudoti prenumeratų principą, tačiau ne visose aplikacijose naudotojas apie tai informuojamas atvirai ir aiškiai.
Prenumeratos aplikacijose tapo nauju aplikacijų kūrėjų verslu. 2017 metais aplikacijų naudotojai prenumeratoms išleido 10,6 milijardų JAV dolerių. Manoma, kad prenumeratų rinka 2022 metais išaugs iki 75,7 milijardų JAV dolerių.
Kartu su šiuo prenumeratos populiarėjimu auga ir sukčių skaičius, kurie pasinaudodami šia galimybe stengiasi įvilioti aplikacijų naudotojus į savaime atsinaujinančių brangių prenumeratų pinkles. Iš to kaip vyksta šis viliojimas, panašu, kad kai kurie programuotojai specialiai tai daro taip, kad naudotojams būtų kuo sudėtingiau suprasti jų žabangas. Žadami nemokami bandymai, tačiau norint aplikaciją naudoti reikia prisijungti ir tai tik laiko klausimas, neretai poros ar kelių dienų, kai prenumerata įsigalios. Daugeliu atveju prenumerata įsigalioja net tada jei naudotojas atsisiųstą aplikaciją ištrina.
Taip naudotojus apgaudinėjančių programuotojų ir jų aplikacijų atsirado taip daug, kad man atrodo „Apple“ tuoj užgrius skundų lavina.
Nereikėtų šioje „aferoje“ visiškai šventa karve laikyti ir pačios „Apple“. Kompanija skatina programuotojus savo aplikacijose taikyti prenumeratos principą ir net organizuoja slaptus susitikimus, kuriuose evangelizuoja verslo modelį, kuris leistų programuotojams (ir atitinkamai pačiai „Apple“) daugiau uždirbti.
Pastaruoju metu greitai populiarėjančių aplikacijų topuose šmėsčioja: srautinių paslaugų, pažinčių, pramogų ir žaidimų aplikacijos. Tačiau po to kai akys praslenka pro rinkos lyderius: „Fortnite“, „Netflix“, „Pandora“, „Tinder“, „Hulu“, „Spotify“ ir panašiai — po jomis didžia dalimi top šimtukyje buriuojasi taikomosios aplikacijos.
Kaip tokios aplikacijos kaip: QR kodų skaityklės, dokumentų skeneriai, vertėjai ir orų prognozės aplikacijos uždirba tiek daug pinigų? Tokias paslaugas ar aplikacijas turinčias tokį funkcionalumą galima rasti ir gerokai pigiau ar net nemokamai.
Tokių aplikacijų buvimas topuose veja ant pagrįstos minties, kad jos pelnosi iš prenumeratų į kurias įvilioja naudotojus.
Jei paskaityti naudotojų parašytus atsiliepimus prie aukščiausias topų vietas užimančių — daugiausiai pinigų uždirbančių aplikacijų — pamatytumėte jog ten yra galybė skundų jog aplikacijos per daug agresyviai bruka prenumeratą (pvz. po kiekvieno veiksmo aplikacijoje iššokančiu langu), stipriai riboja aplikacijos funkcionalumą bandomuoju laikotarpiu, neskaidriai paaiškina naudotojams apie prenumeratos sąlygas ir stengiasi padaryti prenumeratos atsisakymą kuo sudėtingesniu.
Neseniai publikuotame „Forbes“ straipsnyje minima daug tokių aplikaciją, tačiau apie kelias žemiau.
Scanner App — tai 69-ą perkamiausių aplikacijų sąraše užimanti programėlė. Jai naudotojai jau išleido 143 milijonų JAV dolerių per metus. Tai dokumentų skenavimo aplikacija. Ji turi milžinišką naudotojų atsiliepimų kiekį — beveik 340 000 ir jos reitingas yra 4,7 iš 5. Panašu, kad daugelis naudotojų mano jog tai patikima ir gera aplikacija. Tačiau jei peržiūrėti mažus įvertinimus davusių naudotojų komentarus — pastebėsite pagrindo turinčių nusiskundimų.
Naudojantis šia aplikacija, be perstojo esate verčiami paspausti ant prenumeratos mygtuko, ar užsiregistruoti ir pradėti nemokamą bandymą, kuris trunka 3 dienas ir po to automatiškai prasideda prenumerata kainuojanti 3,99€ į savaitę arba 4,99€ į mėnesį. Skaitant nusiskundimus, panašu, kad informacija aplikacijoje apie prenumeratą ir nemokamą bandymą pateikiama taip, kad aplikacijos naudotojai nesupranta su kuo sutinka.
QR Code Reader — tai „TinyLab“ sukurta QR kodų skenavimui skirta aplikacija, kuri įvilioja ją atsisiuntusius ir pabandžiusius į 144€ per metus kainuojančią prenumeratą. Tokiu būdu ji užėmė 220 vietą „Top Grossing“ aplikacijų sąraše su metinėmis 5,3 mln. JAV dolerių pajamomis.
Aš bandau įsivaizduoti kaip turėtų jaustis žmogus supratęs jog papuolė į 144€ per metus kainuojančios prenumeratos pinkles, vien tik tam kad galėtų daryti tai, ką „iPhone“ „Camera“ aplikacija, esanti visuose „Apple“ telefonuose moka daryti ir taip.
Weather Alarms — 4-mis žvaigždutėmis įvertinta aplikacija leidžianti gauti pranešimus apie orus. Gyvenant tam tikrose mūsų planetos platumose ji gali būti naudinga. Tačiau aplikacija naudoja nesąžiningą naudotojų įviliojimo būdą į prenumeratorių sąrašą. Panašu, kad jos būdas veikia, nes ji per metus jos kūrėjams atneša virš milijono JAV dolerių pajamų.
Aplikacijoje pasirodo reklaminis langas per visą ekraną, kuriame nupiešti du mygtukai „prenumeruoti“ ir „išbandyti“. Lango uždarymui skirta X piktograma pasirodo tik po kurio laiko. Nesvarbu kurioje to lango vietoje paspaudžia aplikacijos naudotojas, jei jis nesulaukia tos „X“ piktogramos — jis tampa prenumeratoriumi mokančiu 29,99€ per mėn.
Žmonės šios aplikacijos naudojama apgaulinga metodika skundžiasi jau seniai, tačiau „Apple“ nekreipia dėmesio ir net ją demonstruoja milžiniškame ekrane WWDC konferencijos metu.
Unbelievable… that scammy weather app I tweeted about in April (Weather Alarms) is on the WWDC big screen. They must have just compiled the list based on downloads/revenue and not bothered looking at whether the apps legit. Photo credit: @markgurman. (see thread for app details) pic.twitter.com/9vQnrkq6lR
— David Barnard (@drbarnard) June 4, 2018
Tik įsikišus žurnalistams aplikaciją „Apple“ iš „App Store“ pašalino.
Šis programuotojas turi ir daugiau aplikacijų, tokių kaip „Color Your Call“ jam atnešančių 3 mln. JAV dolerių per mėnesį. Negaliu nieko pasakyti apie šią aplikaciją, tačiau skaičiai verčia susimąstyti ar tik nebus šie pinigėliai taip pat iš vartotojų išviliojami ne visiškai sąžiningu būdu.
„Weather Alarms“ sukūręs programuotojas sukūrė ir Translate Assistant žadančią vertimo į ir iš 100 kalbų realiame laike paslaugą. Ją įvertino 4000 naudotojų ir ji įvertinta 4,7 balo iš 5.
Ši aplikacija taip pat labai agresyvi savo vertimu prenumeruoti. Kiekvieną kartą ją atidarant į veidą teškiamas langas su 1 mėn. (20,49€), 3 mėn. (40,99€), savaitės (5,99€) kainomis ir „nemokamo bandymo“ pasiūlymu. Tuo tarpu tekstas, „tęskite naudodami ribotų galimybių versiją“ parašytas mikroskopinėmis pilkomis raidelėmis, kad jį būtų labai sudėtinga įskaityti. Ši aplikacija jos kūrėjui atneša 1,3 mln. JAV dol. per metus.
Žinoma, galima kaltinti žmones, kurie neskaito visko kas parašyta, nepalaukia kol atsiras koks nors X leidžiantis uždaryti langą ir panašiai. Tačiau pats faktas, kad siekiama visais įmanomais būdais apgauti aplikacijos naudotoją — dvokia.
Tokių aplikacijų „App Store“ tikrai yra nemažai.
Apple taip pat ne Dievo avinėlis
Tai, kad tokios aplikacijos praleidžiamos pro „Apple“ tikrintojų akis, nebūtinai tų tikrintojų kaltė. Gali būti, kad tokių aplikacijų kūrėjai naudoja kokius nors apgaulės mechanizmus skirtus ir „Apple“ aplikacijų tikrintojų komandai ir tokius triukus jiems būna sudėtinga pastebėti. Pasirodžius informacijai apie tokias aplikacijas ir pasklidus ne kokiam kvapui — gavusi informaciją apie tokias aplikacijas, kurios „kiša“ prenumeratą ar naudoja neteisėtai aukštas prenumeratos kainas „Apple“ pradėjo šalinti iš aplikacijų parduotuvės.
Tačiau naudotojai ir patys gali jei ne atgauti pinigus, tai bent nutraukti tokias nedoru būdu pradėtas prenumeratas. Tačiau „Apple“ prenumeratos atsisakymo funkciją užkasė gana giliai ir ne kiekvienas paprastas mirtingasis tiesiog naudojantis telefoną gali ją paprastai rasti.
Aš manau, kad nei tokios aplikacijos su, švelniai tariant, supuvusiais tokių aplikacijų kūrėjų sąžiningumo principais, nei „Apple“ prenumeratos atsisakymo funkcijos nugrūdimas į patį tolimiausią kampą nepagerina naudotojų patirties. Bet kol kas „Apple“ tyli ir belieka tikėtis, kad ji nors ir tyli, bet girdi ir kuris nors sistemos atnaujinimas prenumeratos atsisakymo mygtuką perkels šalia aplikacijos pirkimo ar į kitą lengvai randamą vietą, o tokių machinatorių — aplikacijų kūrėjų lauks rūstus „Apple“ kartas. O kol kas, belieka būti mums — paprastiems aplikacijų naudotojams — dėmesingais ir neužkibti ant apgaulės kabliukų.
• Kaip atsisakyti savaime atsinaujinančių prenumeratų.
Puikus, savalaikis straipsnis. Pabaigai būtų gerai aprašyti kaip tų prenumeratų atsisakyti.
Apie tai, kaip atsisakyti savaime atsinaujinančių prenumeratų jau buvo rašyta anksčiau.