Programėlių kūrėjai maištauja dėl naujų App Store taisyklių Europoje

Europos programėlių kūrėjai siunta, lygindami „Apple“ su „mafija“ ir didina spaudimą įstatymų leidėjams imtis veiksmų.

Europoje vyksta mūšis dėl kontrolės „iPhone“. Nors „Apple“ (AAPL) pristatė naujas taisykles, kurios neva nuima „App Store“ apribojimus Europos Sąjungoje, vietiniai kūrėjai naująją sistemą, mato kaip tą, kuri, jų teigimu, dar labiau jų versle įtvirtina „Apple“ galią, kurios ji ir taip jau turi nemažai. Dabar aplikacijų kūrėjai pradeda, kol kas negausų, bet atvirą maištą, didindami spaudimą įstatymų leidėjams ragindami juos įsikišti.

Kūrėjai naujas „Apple“ verslo sąlygas gretina su „piktnaudžiavimu“, „prievartavimu“ ir „absurdišku baudimu“.

„Tuta“, šifruoto el. pašto teikėjo, generalinis direktorius Matthias Pfau sako, kad „Apple“, kaip mafija iš aplikacijų tiekėjų renka išpirką. Technologijų milžinė „iPhone“ laiko savo teritorija“, — skundžiasi Pfau, „griežtai kontroliuodama kūrėjų prieigą prieš pasiimdama dalį jų pelno. Kiekvienas, norintis pateikti „iOS“ programėlę, turi sumokėti išpirką „Apple“ ir būdo to išvengti nėra“.

„Apple“ daugelį metų atmetinėjo „Tuta“ aplikacijos atnaujinimus, jei juose yra nuorodų į bendrovės svetainę internete, sako jis. Kaip ir visos „iOS“ aplikacijos, „Tuta“ taip pat negalėjo priimti mokėjimų iš savo klientų tiesiogiai aplikacijoje. „Apple“ veikia kaip tarpininkas ir ima mokestį. Pfau tikėjosi, kad „App Store“ reformos, kurias įpareigoja ES Skaitmeninių rinkų aktas (SRA), leis panašioms į jo įmonėms būti mažiau susietoms su „Apple“. Vietoj to, naujomis siūlomomis sąlygomis jis liko nusivylęs. „Tai, ką jie sugalvojo, yra geriausias įrodymas, kad jie masiškai piktnaudžiauja savo dominavimu rinkoje“, – sako jis. „Apple iš esmės elgiasi kaip diktatorius.“

„Apple“ buvo pripažinta „prieigos valdytoja“ (angl. gatekeeper) pagal SRA po to, kai ES nusprendė, kad „App Store“ veikia kaip svarbūs vartai tarp įmonių ir vartotojų. Bendrovė kartu su kitais technologijų milžinais iki kovo 7 dienos turi atlikti daugybę pakeitimų. Siekdama išvengti baudų, kurios gali siekti iki 20 procentų pasaulinių kompanijos pajamų, išmaniųjų telefonų gamintoja sausio pabaigoje paskelbė apie naujas taisykles.

Taisyklės techniškai leidžia jos aparatinės įrangos naudotojams atsisiųsti aplikacijas iš alternatyvių programinės įrangos parduotuvių, o kūrėjams – naudoti savo mokėjimo sistemas, apeinant „Apple“ komisinius. Tačiau norėdami turėti galimybę naudotis šiomis naujomis funkcijomis, kūrėjai turi sutikti su naujomis verslo sąlygomis.

Pasak Pfau, šiose sąlygose yra apribojimų, kurie bet kokius kūrėjus atgraso nuo pasitraukimo iš status quo. Jei jo įmonė „Tuta“ pasinaudotų naujosios sistemos pranašumais, „iPhone“ rodys įspėjimus, kritikų vadinamus „siaubo ekranais“, informuojančius vartotojus apie saugumo riziką, susijusią su ne „Apple“ valdomų mokėjimo sistemų naudojimu. Remdamasis „Tuta“ bandymu, kaip iššokantieji langai veikia aplikacijos naujinimus, jis apskaičiavo, kad šie įspėjimai nuo pirkimo tęsimo atgrasytų 50 procentų vartotojų.

Be to, nors naujosios sąlygos leidžia „Pfau“ padaryti „Tuta“ prieinamą alternatyvioje aplikacijų parduotuvėje, jos taip pat padarytų aplikaciją priklausomą nuo „pagrindinės technologijos mokesčio“ — kiekvieną kartą, kai per vienerius metus aplikacija atsisiunčiama arba atnaujinama daugiau nei 1 milijoną kartų. Pfau sutinka, kad „Tuta“, kuri, jo teigimu, turi daugiau nei 100 000 mokančių abonentų, gali nereikėti mokėti šio mokesčio pirmaisiais metais. „Bet mes augame“, – tvirtina jis. „Taigi mums tikrai tektų jį mokėti per ateinančius porą metų.“

Atsisiuntimo mokestis yra tiesioginė problema Švedijos „Spotify“, jei įmonė sutiktų su naujomis „Apple“ verslo sąlygomis. „Kadangi mūsų „Apple“ įdiegimų bazė Europos Sąjungoje siekia 100 mln., šis naujas atsisiuntimų ir naujinimų mokestis smarkiai išaugintų įsigijimo sąnaudas mūsų klientams ir jos padidėtų dešimteriopai“, – netrukus po to, kai „Apple“ paskelbė savo „europinį“ pasiūlymą, „X“ socialiniame tinkle (buvusi „Twitter“) sakė „Spotify“ generalinis direktorius Daniel Ek. „Nors Apple blogai elgėsi daugelį metų, tai, ką jie padarė vakar, yra naujas dugnas, net ir jiems.“

Dėl šios priežasties „Spotify“, kaip ir kitos aplikacijos, mano, kad neturi kito pasirinkimo, kaip tik laikytis dabartinio susitarimo, praėjusią savaitę investuotojams sakė Ek. Tai reiškia, kad vis tiek reikia mokėti komisinius „Apple“ ir savo „iOS“ aplikaciją platinti tik per „Apple App Store“. „Nė vienas sveiko proto kūrėjas nenori pasirinkti naujų sąlygų“, - sakė Ek. Jis pridūrė, kad dabartinės sistemos laikymasis nepablogina tokių įmonių kaip „Spotify“ padėties, tačiau tai reiškia, kad jos praranda pajamas iš vartotojų perkančių produktus bendrovės aplikacijoje, pavyzdžiui, garso knygas, o tai yra naujas platformos akcentas. (Tam, kad išvengtų „Apple“ komisinio mokesčio, savo „iOS“ aplikacijoje „Spotify“ audioknygų neparduoda.) „Taigi kai kurie iš šių novatoriškesnių dalykų, kuriuos norėtume padaryti, šiuo metu iOS ekosistemoje nėra prieinami.“

„Apple“ teigia, kad jos pakeitimai atitinka SRA, o taip pat yra būtini siekiant apsaugoti ES vartotojų įrenginius nuo rizikų, kurias, anot jos, sukelia naujasis įstatymas.

„Apple požiūris į Skaitmeninių rinkų aktą buvo grindžiamas dviem paprastais tikslais: laikytis įstatymų ir sumažinti neišvengiamai didesnę riziką, kurią SRA kelia mūsų ES vartotojams“, – sako „Storyboard“ įkūrėjas ir „Apple“ korporatyvinės komunikacijos Europos departamento direktorius Julien Trosdorf. „Tai reiškia, kad reikia sukurti apsaugos priemones, skirtas kiek įmanoma labiau apsaugoti ES naudotojus ir reaguoti į naujas grėsmes, įskaitant naujus kenkėjiškų programų ir virusų vektorius, sukčiavimo galimybes bei iššūkius, susijusius su aplikacijų funkcionalumu Apple platformose.“

Programinės įrangos kūrėjai patys neturi daug galių, kurios leistų priversti „Apple“ pakeisti kursą. Tačiau jie tikisi, kad jų kritika privers Europos Komisiją imtis veiksmų. Pasibaigus terminui kovo 7 d., pareigūnai turėtų įvertinti ir „Apple“ pasiūlymus, ir rinkos reakciją. „Dabar [Europos Komisija] turi atmesti „Apple“ pasiūlymą ir net apsvarstyti galimybę skirti baudą, jei nebus atlikta daugiau patobulinimų“, – sako Sebastian Toffalett, Europos Skaitmeninių MVĮ aljanso pramonės grupės generalinis sekretorius.

Andy Yen, Šveicarijos elektroninio pašto ir debesijos paslaugų „Proton“ generalinis direktorius, yra mažiau diplomatiškas. „Jei būčiau Europos Komisija, tikriausiai žiūrėčiau į tai kaip į įžeidimą“, – apie „Apple“ siūlomas verslo sąlygas sako jis. „Tai antausis“.

Pasidalinti straipsniu:

Apie Ramūnas Blavaščiūnas

Fotografijos, geros technikos ir kavos mylėtojas

Parašykite komentarą

Jūsų elektroninio pašto adresas nebus viešinamas. Būtini laukai pažymėti *

*

Į viršų