Apple atmetė Elon Musk pasiūlymą: neįgyvendinta palydovinio ryšio revoliucija

„Apple“ galėjo tapti pasauline palydovinio interneto žaidėja – bet pasirinko ja nebūti. Kodėl bendrovė atmetė 5 mlrd. JAV dolerių Musk pasiūlymą, atsisakė revoliucinio projekto ir pasirinko tylų kelią palydovinio ryšio srityje? Kas vyko už uždarų durų.

Dar 2022 m. „Apple“ atmetė Elon Musk valdomos „SpaceX“ pasiūlymą dėl 5 mlrd. JAV dolerių vertės sandorio, kuris būtų pavertęs „Starlink“ išskirtiniu palydovinio ryšio tiekėju „iPhone“ įrenginiams. Tai buvo potencialiai revoliucinis žingsnis, kuris galėjo iš esmės pakeisti mobiliojo ryšio paslaugų rinką. Tačiau sprendimas atmesti šį sandorį išryškino gilesnius strateginius ir reguliacinius iššūkius, su kuriais susiduria „Apple“.

Užkulisinė kova dėl palydovų

Pasiūlymas buvo pateiktas prieš pat „iPhone 14“ pristatymą – už 5 mlrd. USD būtų suteikta 18 mėnesių išskirtinė prieiga prie „Starlink“ tinklo, po to būtų kainavusi po 1 mlrd. USD per metus. „Apple“ turėjo tik 72 valandas priimti sprendimą. Atsisakiusi sandorio, bendrovė liko prie partnerystės su „Globalstar“ ir pristatė ribotą „Emergency SOS via Satellite“ funkciją, leidžiančią siųsti pagalbos žinutes atokiose vietovėse.

Neilgai trukus po to „SpaceX“ paskelbė apie partnerystę su „T-Mobile“, kuri leido telefonų naudotojams siųsti žinutes ten, kur nėra ryšio. Be to, Musk bendrovė ėmėsi teisinių veiksmų prieš „Globalstar“, ginčydama jų naudojamą radijo dažnių spektrą – tai kelia grėsmę ir „iPhone“ palydovinėms funkcijoms.

Slaptas Apple palydovinio interneto projektas

Dar nuo 2015 metų „Apple“ dirbo ties „Project Eagle“ – ambicingu planu paleisti tūkstančius savo palydovų ir teikti internetą tiesiogiai „iPhone“ naudotojams bei namamų ūkiams. Projektas buvo svarstomas kartu su „Boeing“, o planuose buvo net ir specialūs langų antenų įrenginiai. Tačiau 2016 m. planai buvo atšaukti. Tim Cook nerimavo dėl:

  • Milžiniškų kaštų ir neaiškaus verslo modelio.
  • Galimo konflikto su mobiliojo ryšio operatoriais, kurie yra svarbūs „iPhone“ platintojai.
  • Rizikos tapti reguliuojamu telekomunikacijų tiekėju, o ne tik įrenginių gamintoju.

„Apple“ vėliau investavo 36 mln. USD į palydovinio ryšio testavimus, bet projektas taip ir nebuvo realizuotas.

Privatumas ir reguliaciniai spąstai

Tapus interneto tiekėja, „Apple“ būtų įpareigota taikyti visiškai kitokias privatumo taisykles nei dabar. Kaip įrenginių gamintoja, „Apple“ gali atsisakyti bendradarbiauti su vyriausybėmis, tačiau telekomunikacijų bendrovės privalo perduoti vartotojų duomenis valdžiai pagal įstatymus. Šis aspektas buvo vienas iš svarbiausių stabdžių.

Kodėl Musk „nepraėjo“

Be finansinio spaudimo, Musk derybinė taktika – grasinimas per 72 valandas pristatyti konkuruojančią paslaugą – nepadėjo. Be to, jo artimi ryšiai su Donald Trump administracija kėlė „Apple“ vadovų nerimą dėl galimo politinio spaudimo ateityje. Musk strateginis noras greitai dominuoti rinkoje (technologiškai ir reguliaciškai) kertasi su „Apple“ kultūra, kuri vertina ilgaamžiškumą, partnerystę ir stabilumą.

Ateities kryptys

Palydovinis ryšys tampa vis svarbesnis, ypač atokiose vietovėse ir ekstremaliomis aplinkybėmis. „Apple“, pasirinkusi atsargesnį kelią, šiuo metu siūlo ribotas, bet gyvybiškai svarbias funkcijas („Emergency SOS“, „Messages via Satellite“[1]) ir išlaiko galimybę greitai prisitaikyti ateityje. Tačiau tol, kol privatumas, reguliavimas ir santykiai su operatoriais bus svarbesni už agresyvią plėtrą, „Apple“ greičiausiai ir toliau rinksis nišinius sprendimus, o ne visišką įsitraukimą į palydovinį internetą.


  1. „Emergency SOS via Satellite“ ir „Messages via Satellite“ šiuo metu yra prieinamos šiose šalyse: Jungtinės Amerikos Valstijose, Kanadoje, Jungtinėje Karalystėje, Airijoje, Prancūzijoje, Vokietijoje, Austrijoje, Belgijoje, Italijoje, Liuksemburge, Nyderlanduose, Portugalijoje, Ispanijoje, Šveicarijoje, Naujojoje Zelandijoje, Australijoje ir Japonijoje.
    Šios paslaugos veikia „iPhone 14“ ir naujesniuose „iPhone“ modeliuose, kai nėra mobiliojo ryšio ar Wi-Fi. „Emergency SOS via Satellite“ leidžia susisiekti su pagalbos tarnybomis, o „Messages via Satellite“ – siųsti tekstines žinutes. Paslaugos aktyvuojamos automatiškai ir jomis nemokamai galima naudotis pirmus dvejus metus nuo naujo įrenginio aktyvavimo.
    Svarbu pažymėti, kad paslaugų prieinamumas gali skirtis priklausomai nuo vietos ir vietinių reguliavimų. Kai kuriose šalyse, pavyzdžiui, Lietuvoje, šios paslaugos šiuo metu nėra prieinamos.
    Norėdami sužinoti, ar jūsų šalis palaiko šias paslaugas, galite apsilankyti oficialioje „Apple“ svetainėje arba patikrinti savo įrenginio nustatymuose.

Apytikslis skaitymo laikas – 2 minutės.
Pasidalinkite straipsniu:
Apie Ramūną Blavaščiūną

Fotografijos, geros technikos ir kavos mylėtojas, didelę savo laisvalaikio dalį skiriantis straipsnių „Mac Arena“ rašymui.

Komentarų: 2 | Ačiū, kad rašote lietuviškai
  1. "Tima Cooka" :)

Parašykite komentarą

Jūsų elektroninio pašto adresas nebus viešinamas. Privalomi laukai yra pažymėti*

*