Norėjome sukurti kažką visiškai kitokio

Dirbtinis intelektas mane sužavėjo, bet niekada nenorėjau juo naudotis kasdien, ypač todėl, kad, priklausomai nuo užduoties, reikėjo daug aplikacijų ir prenumeratų, – sakė „Apple“ programinės įrangos inžinerijos vyresnysis viceprezidentas Craig Federighi.

Apple Intelligence

Ir tada buvo privatumo problema. Dirbtinio intelekto (DI) naudojimas net planuojant ar bendraujant su kolegomis reiškė aklą pasitikėjimą, kad didelės, duomenų ištroškusios DI įmonės nepiktnaudžiaus mano asmenine informacija. Aš netikiu, kad dauguma technologijų įmonių mano privatumo problemas iškelia aukščiau nei savo pelną.

Tada į diskusiją įsitraukė „Apple“. Savo kasmetinėje pasaulinėje kūrėjų konferencijoje (WWDC), pristačiusi „Apple Intelligence“ (AI) – generatyvųjį DI, „Apple“ stačia galva nėrė į DI lenktynes. Užuot buvęs dar vienu LLM pokalbių robotu ar vaizdus generuojančiu DI, „Apple Intelligence“ yra dirbtinio intelekto sluoksnis, kuris bus įterptas į tris pagrindines būsimas operacines sistemas „iOS 18“, „iPadOS 18“ ir „macOS Sequoia“. Ši integracija leidžia „Apple“ AI sklandžiai įsilieti į bendrą veiksmų srautą: kai jo reikia – jis yra čia pat, ir nematomas, kai jo nereikia.

Tačiau nuostabiausia „Apple Intelligence“ yra jo privatumas. „Apple Intelligence“ gali daug žinoti apie jus, bet „Apple“ nežinos nieko. „Apple Intelligence“ sukurta taip, kad „Apple“ niekada to negalėtų sužinoti. Kitaip tariant, „Apple Intelligence“ yra pirmoji generatyvaus DI platforma, nuo pat pradžių sukurta siekiant apsaugoti naudotojų privatumą.

Apple Intelligence kelia dideles bangas

„Tai iš esmės besikeičianti technologija, kaip ir internetas, taip pat kaip ir buvo mobilumas“, – sako Craig Federighi[1]. „Tai viena didžiausių bangų, kuri tęsis daugelį metų“, – niekuo nepanaši į anksčiau kilusias technologines bangas, tokias kaip mikroprocesorių technologija, kuri vystėsi ilgą laiką. (Dėl mikroprocesoriaus atsiradimo atsirado „Macintosh“ – pirmasis pasaulyje asmeninis kompiuteris, kuriuo lengva naudotis paprastam žmogui. „iMac“ padarė internetą prieinamą visiems. „iPhone“ iš esmės tapo mobilumo bangos varikliu.)

Dabar, naudodama „Apple Intelligence“, bendrovė kuria draugiškesnę žmonėms, suasmenintą dirbtinio intelekto patirtį, kuri naudotojams atrodo naudinga, kurią paprasta naudoti ir, kuri tuo pačiu gerbia jų privatumą – kuo kai kurios kitos generatyvaus DI ir didelių kalbų modelių (LLM - Large language model) sistemos negali pasigirti.

„Įvairių DI paslaugų ir pokalbių robotų duomenų tvarkymo praktika labai skiriasi, o kai kurios garantijos – jei galima jas taip pavadinti – yra ribotos“, – pasakoja Federighi. Jis neįvardijo pavadinimų, bet manau, kad kam nors būtų sunku įvardinti DI paslaugą ar funkciją, naudojant kurią nekilo abejonių susijusių su naudotojo duomenų privatumu.

„Norėjome nubrėžti visiškai kitokią liniją“, – sako Federighi. „Todėl mes pradėjome nuo to, kad esminė ir būtina sąlyga yra ta, kad asmeninė informacija liktų tik pas jus ir ją valdytumėte tik jūs. Ir niekas, net „Apple“, negalėtų matyti šios informacijos, net ir tokiu atveju jei jūsų užklaus apdorojama mūsų duomenų centre.“

Kaip Apple Intelligence išsaugo privatumą kai kiti DI to negali

Norint paleisti DI arba LLM, reikia daug duomenų apdorojimo galios, o tokių pajėgumų trūksta daugumai išmaniųjų telefonų ar kompiuterių. Sprendžiant šią problemą, daugumos įmonių DI veikia galinguose debesies serveriuose, į kuriuos naudotojai turi siųsti savo duomenis ir užklausas, kur jie yra analizuojami.

Naujausiuose „Apple“ įrenginiuose, įskaitant visus „Apple Silicon Mac“ ir „iPad“ kompiuterius bei „iPhone 15 Pro“ seriją, yra įdiegti pasaulyje pažangiausi asmeninių kompiuterių lustai. Jie yra pakankamai galingi ir geba apdoroti daugybę dirbtinio intelekto užduočių pačiame įrenginyje. Vartotojams nereikia į nuotolinį serverį siųsti savo duomenų apdorojimui, o tai savo ruožtu reiškia, kad jų asmeniniai duomenys niekada nepatenka pas „Apple“.

Žinoma, yra atvejų, kai net naujausiuose „Mac“ ir „iPhone“ įrenginiuose esantiems lustams nepakaks galios ar greičio apdoroti vartotojo DI užklausą pačiame įrenginyje. Tokiu atveju vartotojo užklausa bus išsiųsta į „Apple“ serverius debesyje. Tačiau „Apple“ serverio pusės DI įgyvendinimas radikaliai skiriasi nuo kitų pagrindinių DI žaidėjų, tokių kaip „OpenAI“ ir „Google“, įdiegimo.

„Apple“ įdiegtas serverio DI, vadinamas „Private Cloud Compute“ (PCC), į kurį siunčiama tik minimalus informacijos kiekis reikalingas užklausai apdoroti. „Apple“ dirbtinio intelekto serveriuose, kuriuos įmonė sukūrė pagal užsakymą, neįmanoma saugoti duomenų užklausų – informacija kriptografiškai sunaikinama po to, kai apdorota užklausa išsiunčiama vartotojui, ir niekas „Apple“ jos nemato. (Iš tiesų, PCC buvo specialiai sukurtas tam, kad niekas „Apple“ viduje negalėtų matyti naudotojų duomenų – čia rasite išsamią informaciją apie visas saugos priemones).

Bet neprivalote aklai pasitikėti „Apple“ žodžiu šiuo klausimu. Bendrovė suteikia nepriklausomiems saugumo tyrėjams prieigą prie savo „Apple Intelligence“ serverių diegimo, kad jie patikrintų, ar visi „Apple“ privatumo ir saugumo teiginiai dėl PCC yra tikslūs. Tiems, kas rūpinasi privatumu, šie saugumo svertai suteikia konfidencialumo ir užtikrina anksčiau dirbtinio intelekto erdvėje negirdėtą pasitikėjimo lygį.

Paklaustas, ar kada ateis diena, kai kompiuterių procesoriai taps tokie galingi, kad serverio technologijų, tokių kaip PCC, net neprireiks, Federighi atsakė: „Negalėčiau to atmesti, bet net ir tame pasaulyje, manau, galima tikėtis, kad kartais jūsų įrenginys, apdorodamas jūsų užklausą, susisieks su žinių šaltiniais, kurie yra už įrenginio ribų“. Pavyzdžiui, norėsite sužinoti, ar pasikeitė restorano darbo laikas, o šios informacijos įrenginyje esantis LLM gali neturėti. „Taigi, net ir toje ateityje, manau, reikės susisiekti su išorinėmis tarnybomis.

Partnerystė su ChatGPT

Federighi sako, kad „Apple Intelligence“ buvo sukurta kaip asmeninis intelektas, labiau pritaikytas vartotojui, panaudojantis duomenis esančius jūsų įrenginyje, pvz., nuotraukas, kontaktus, pranešimus ir el. paštą. Pavyzdžiui, galėčiau nurodyti „Apple Intelligence“: „Nusiųsk el. laišką visiems mano šeimos nariams, primindamas, kad tėčio 90-ojo gimtadienio šventė prasideda restorane vidurdienį, ir būtinai įtrauk maršruto nuorodas į tą restoraną“, ir AI tai padarys už mane. Man nereikia pasakyti, kas yra mano šeima ar apie kurį restoraną kalbu, AI tai žino iš įrenginyje jau esančių duomenų.

Tačiau Federighi pripažįsta, kad esami LLM, turintys daug žinių apie viešąją informaciją, pvz., ChatGPT, taip pat turi savo panaudojimo sritį. „Šie labai dideli modeliai turi įdomių galimybių, kurias kai kurie vartotojai labai vertina, ir mes matome, kad jų integracija į bendrą naudotojų patirtį, šias galimybes gali padaryti labiau prieinamas nei jos yra šiandien.

Atsižvelgdama į tai, „Apple“ bendradarbiauja su „OpenAI“, siekdama teikti dar patikimesnius AI pasiūlymus visose savo platformose. Tačiau svarbu pažymėti, kad „OpenAI“ „ChatGPT“ neveikia „Apple Intelligence“. Abu šie DI yra visiškai atskiri. „Apple Intelligence“ maitinama tik „Apple“ LLM ir DI modelių.

„OpenAI ChatGPT“ pradeda veikti tada, kai vartotojas pateikia sudėtingesnę DI užklausą. Kas nors, pvz. savo „Mac“ arba „iPhone“ pateiks užklausą „ChatGPT“, tarkime, sukurti filmo scenarijų.

„Apple“ sukūrė „ChatGPT“ integraciją, pirmiausia atsižvelgdama į privatumą. Jokie vartotojo duomenys niekada nesiunčiami į „OpenAI“ be vartotojo leidimo. Prieš siunčiant bet kokią užklausą apdorojimui į „ChatGPT“, vartotojas pirmiausia turi patvirtinti, kad nori tai padaryti. Ir nors Federighi paaiškina, kad „Apple“ bendradarbiauja su „OpenAI“, nes GPT-4o šiuo metu yra geriausias LLM, siekiant žinių ir duomenų iš viso pasaulio, „Apple“ ateityje gali bendradarbiauti ir su kitais LLM tiekėjais, leisdama vartotojams pasirinkti jų poreikius labiau tenkinantį išorinį LLM.

„Pavyzdžiui, gydytojas – galbūt jis kada nors norės pradėti naudoti medicinos modelį; arba, teisininkas — galėtų turėti modelį, pritaikytą teisiniam darbui. Mes manome, kad tai labai papildytų tai, ką darome su asmeniniu intelektu.“

Kinijos faktorius

Vienas dalykas, apie kurį „Apple“ viešai nekalbėjo WWDC24 pagrindinio pranešimo metu, susijęs su Kinija – antra pagal dydį „Apple“ rinka, taigi ir viena svarbiausių. Kinija taiko daug griežtesnius dirbtinio intelekto modelių reglamentus, ypač tuos, kuriuos gamina ne Kinijos įmonės. Ar „Apple Intelligence“ atkeliaus į šią šalį?

„Mes tikrai norime rasti būdą, kaip visiems savo klientams suteikti galimybę naudotis visomis geriausiomis savo funkcijomis. Tačiau, kai kuriuose pasaulio regionuose yra reglamentų, kuriuos reikia vykdyti“. Federighi patvirtino, kad „Apple“ jau pradėjo šį procesą.

Ar Apple didžiausia pasaulyje DI įmonė?

„Apple“ vartotojai, pramonės stebėtojai ir „Wall Street“ nekantriai laukė kada „Apple“ oficialiai taps DI rinkos dalyviu. Daugelis teigė, kad „Apple“ vėluoja – po to, kai 2022 m. pabaigoje „ChatGPT“ užkariavo pasaulį, konkurentai „Google“ ir „Microsoft“ į DI žaidėjų gretas įsitraukė per kelis mėnesius.

Tačiau „Apple“ dirbtinį intelektą savo produktuose naudoja jau daugelį metų (technologiją vadina kitu pavadinimu: mašininis mokymasis) ir išleidusi į privatumą orientuotą „Apple Intelligence“ – dabar kūrėjams pasiekiamą beta versijos forma, o naudotojams šį rudenį, – teisinga būtų sakyti, kad „Apple“ stipriai šoktelėjo į priekį.

Kai šį rudenį „iOS 18“, „iPadOS 18“ ir „macOS Sequoia“ bus galima atsisiųsti į dešimtis milijonų įrenginių visame pasaulyje, galima manyti, kad „Apple“ gali būti laikoma viena didžiausių DI kompanijų planetoje. Tačiau Federighi su tuo nesutinka. Jis tai tiesiog mato kitaip.

„Nemanau, kad esame „didžiausia technologijų kompanija“, – sakė jis. „Esame vartotojo patirtis, vartotojo produktas, įmonė. Būtent į tai orientuojamės ir vertiname save pagal savo klientams teikiamą patirtį ir tai, kaip apsaugome savo klientus bei jų interesus. Jis sako, kad dirbtinis intelektas yra tik „priemonė tikslui pasiekti“.


  1. Craig Federighi „Apple“ programinės įrangos viceprezidentas. Jis prižiūri „iOS“ — vienos didžiausių pasaulyje operacinių sistemų ir itin svarbių „macOS“ operacinių sistemų, kurių pagrindu veikia „Apple Mac“ kompiuteriai, kūrimą ir vystymą. ↩︎

Apytikslis skaitymo laikas – 7 minutės.
Pasidalinti straipsniu:

Apie Ramūną Blavaščiūną

Fotografijos, geros technikos ir kavos mylėtojas, didelę savo laisvalaikio dalį skiriantis straipsnių „Mac Arena“ rašymui.

Parašykite komentarą

Jūsų elektroninio pašto adresas nebus viešinamas. Būtini laukai pažymėti *

*