Apple Music skamba prastai? Greičiausiai tai ne ausinių kaltė
Daug žmonių švenčių proga įsigijo ar gavo dovanų naujas „Apple“ arba „Beats“ ausines ir nustebo sužinoję, kad klausantis „Apple Music“ viskas skamba ne taip gerai, kaip tikėtasi. Jei taip nutiko ir jums, nesijaudinkite – mažai tikėtina, kad dėl to kaltos jūsų naujos ausinės.
Greičiausiai, to kad muzika klausantis jos naudojant „Apple Music“ aplikaciją neskamba taip gerai kaip tikėtasi, tikrasis kaltininkas yra pati „Apple Music“. Tai skamba kiek juokingai, ypač jei esate ilgametis „Apple Music“ klausytojas ir jums anksčiau tai nebuvo problema. Tačiau jei jūsų ankstesnes ausines gamino ne „Apple“ ar „Beats“ įmonė, galite nežinoti, kad „Apple“ ir „Beats“ gaminius „Apple Music“ traktuoja šiek tiek kitaip.
2021 m. „Apple“ į „Apple Music“ įtraukė du naujus formatus: lossless audio — garsą be garso kokybės praradimų ir „Dolby Atmos Music“ (dar žinomas kaip erdvinis garsas, angl. spatial audio). „Apple Music“ nebuvo pirmoji prenumeratos principą naudojanti muzikos transliavimo paslauga, kuri tai padarė („Amazon Music“ ir „Tidal“ jau siūlė „Dolby Atmos“ ir lossless audio), tačiau tai buvo pirmoji paslauga, kuri „Dolby Atmos Music“ pavertė numatytąja parinktimi klausantis „iPhone“ ar „iPad“ per „Apple“ arba „Beats“ belaides ausinės su „Apple H2“ lustu, pvz., „Beats Studio Pro“, „Apple AirPods Pro“ arba 3-os kartos „AirPods“.
Jei nenaudojote ausinių su „Apple H2“ lustu, vis tiek galite klausytis „Dolby Atmos Music“ (jei klausomam kūriniui toks formatas yra pateiktas), tačiau turėjote šią funkciją įjungti rankiniu būdu, o daugelis naudotojų to niekada nėra padarę. Gali būti, kad net manėte, kad klausotės „Dolby Atmos“ – numatytasis „Apple Music“ aplikacijos „Dolby Atmos“ nustatymas yra pavadintas „Automatic“ (Automatinis), o tai skamba kaip kažkas, ką galite tiesiog palikti ramybėje. Bet iš tiesų taip nėra.
Pasirodo, kad „Automatinis“ yra automatinis tik tuo atveju, jei naudojate vieną iš produktų su „Apple H2“ lustu, kuriuos paminėjau anksčiau. Tada „Apple Music“ automatiškai atkuria kūrinio „Dolby Atmos“ versiją, jei tokia yra. Tačiau naudojant bet kurias kitas ausines, bus transliuojamas įprastas dviejų kanalų stereofoninis garsas. Vienintelis būdas gauti „Dolby Atmos“ naudojant ne „Apple H2“ lustą turinčias ausines yra perjungti nustatymą iš „Automatic“ į „Always On“ („Visada įjungtas“) – dar vienas klaidingas pavadinimas. Šis pavadinimas taip pat nėra visiškai sąžiningai teisingas, nes ne visi kūriniai turi „Dolby Atmos“ takelio versiją.
Apibendrinant: jei pirmą kartą naudojate „Apple“ arba „Beats“ ausines „Apple Music“ aplikacijoje („iOS“ arba „iPadOS“ įrenginyje), pagal numatytuosius nustatymus girdėsite „Dolby Atmos“ muzikinių kūrinių versijas. Priešingu atveju, norint klausytis „Dolby Atmos“, teks paklibinti nustatymus (Settings → Music → Dolby Atmos).
Kodėl taip tyliai?
„Dolby Atmos“ muzika gali skambėti neįtikėtinai gerai, ypač jei turite specialią „Dolby Atmos“ palaikančią garso sistemą. Tačiau net ir tada vieni „Atmos Music“ kūriniai skamba geriau už kitus. Tai vis dar naujas formatas ir akivaizdu, kad dar ne visi atlikėjai ir įrašų inžinieriai „jam atmušė ausį“. Tikimės, kad laikui bėgant tai pagerės. O, klausantis su ausinėmis šis kokybės neatitikimas dar labiau pastebimas ir labai dažnai mėgstamų kūrinių „Dolby Atmos Music“ versijos skamba silpnai.
Iš dalies tai yra „Dolby Atmos“ prigimtis, kai jis pateikiamas kaip binauralinis [1] garsas. Bandoma atkurti kambarį, pilną garsiakalbių (įskaitant viršutinius kanalus), naudojant tik po vieną garso šaltinį kiekvienai ausiai. Norint apgauti smegenis, kad šios klausytojui padėtų suvokti garsą kaip platesnį, gilesnį ir aukštesnį, kai kuriuos garsus reikia tiesiog prislopinti. Daugiausiai tai galite pastebėti su vokalu, kuris gali skambėti kiek toli arba „kaip iš duobės“.
Tačiau didesnė problema yra santykinis garsumo lygis. Jei klausytumėtės tik „Dolby Atmos Music“ arba tik stereo takelių, vieno takelio garso lygis keistųsi natūraliai – kai kurie takeliai tiesiog įrašomi garsesniu lygiu. Tačiau, jei klausotės „Atmos“ ir stereofoninio garso derinio, kas dažniausiai ir yra, nes „Apple Music“ toli gražu neturi kiekvieno kūrinio „Dolby Atmos“ versijų savo didesnėje nei 100 milijonų muzikinių kūrinių kataloge – santykinis garsumo lygio skirtumas tarp kūrinių gali būti daug labiau pastebimas pastebimas, nes „Dolby Atmos Music“ garsas dažniausiai skamba tyliau nei stereofoninis.
Kadangi dauguma iš mūsų nėra įpratę tikrinti savo telefonų kiekvieną kartą, kai pradeda groti naujas kūrinys, tai ir nežinome ar jis groja stereofoniniu, ar „Dolby Atmos Music“ režimu, žinome tik tai, ką girdime, o girdime, kad vienas kūrinys skamba geriau, o kitas prasčiau.
Du sprendimai
Jei jums patinka „Dolby Atmos Music“ ir norite, kad ji skambėtų taip aiškiai ir garsiai kaip stereofoniniai takeliai, pabandykite „Apple Music“ nustatymuose įjungti „Sound Check“ (iOS: Setting → Music). „Sound Check“ bando kompensuoti natūralų garsumo skirtumą tarp formatų (ir net tarp dviejų to paties formato takelių), kad galėtumėte tiesiog pasirinkti pageidaujamą klausymosi lygį, nuolat nereguliuodami garsumo.
Manau, kad tai geras sprendimas, nors ne visi su tuo sutinka. Be to, naudojant „Sound Check“ galime girdėti skirtingus rezultatus įvairiais klausymosi scenarijais (pvz., belaidės ausinės, palyginti su „Apple AirPlay“ ir „Apple CarPlay“), todėl tai ne visada yra panacėja.
Tada yra termobranduolinė parinktis: visiškai išjungti „Dolby Atmos“. Tai galite padaryti pakeitę „Dolby Atmos“ nuostatą iš „Automatic“ arba „Always On“ į “Off“ (išjungta). Negirdėsite erdvinio garso takelių iš „Apple Music“, net jei jie egzistuoja, ir greičiausiai viskas skambės tiksliai taip, kaip skambėjo prieš pradedant naudoti naujas ausines.
-
Binauralinis garsas — (lot. bi - du + auris - ausis) — muzikinio kūrinio įrašymo metodas, kai mikrofonai išdėstomi specialiai taip, kad vėliau kūrinį būtų galima klausytis naudojant ausines. Įprastai taikant šį įrašymo būdą naudojamas specialus manekenas, atkartojantis žmogaus galvos anatominę struktūrą (kartais iki pat ausų). Atsižvelgiant į tai, kad kiekvieno žmogaus išorinės ausies sandara yra individuali ir jis nuo ankstyvos vaikystės įpranta girdėti jį supantį pasaulį tokia tokia ausų struktūra. Įrašymo metu naudojant kitokios struktūros ausis, klausytojo, turinčio kitokios struktūros ausis, įrašas gali būti suvokiamas neteisingai. ↩︎
Ausinės ne pats geriausias variantas pajusti Dolby Atmos efektą. Taip, garso erdvė išsiplečia, bet tikrai nesijaučia, daugiakanališkumo. Taip, kad stereo garsas per ausines dažnai gali skambėti net geriau. Teko garsą bandyti ir su AirPods Max, ir Studio Display. Nepajutau aš tokio efekto, kaip su Macbook Pro, kuriuo klausantis muzikos ar žiūrint kiną atrodė, kad garsas ne iš 2-jų garsiakalbių sklinda, o tiesiog galvoj skamba. Klydau manydamas, su Studio Display Dolby Atmos efektas bus fantastiškas, jei jau Macbook taip sugeba taip efektingai skambėti. Taigi, norint išgirsti taisyklingą daugiakanalį garsą, teks jungtis prie namų kino sistemos.
Žiūrint kuris MacBook Pro buvo naudotas, bet pvz. MacBook Pro M3 yra šešių garsiakalbių high-fidelity gaso sistema (taip, kad jie ten toli gražu nėra du). Kita vertus Studio Display taip pat turi 6-ų garsiakalbių sistemą.
Čia, matyt, tas erdvinio garso suvokimo fenomenas, nes daugelis lygindami MBP ir Studio Display gasą, pirmenybę atiduoda monitoriui.
Aš bandžiau su MBP 13" M1. Ten tik du garsiakalbiai. Tačiau jų sukuriamas garsas sudaro įspūdį, kad garsas sklinda ne iš garsiakalbių, o iš aplinkos. Dėl to labai laukiau Studio Display. Galvojau, kad bus dar didesnis efektas. Taip, jo garsas geresnis, tačiau tokio efekto, kaip MBP, lyg pats dalyvautum veiksme akustiškai nesukuria. Todėl stereo režime dažnai skamba labiau subalansuotai. Čia, aišku, mano nuomonė.