Dar 2010 metais Steve Jobs bandė įspėti Mark Zuckerberg'ą

Tema: Saugumas

„Facebook“ vadovybė pastarosiomis dienomis daug laiko gaišo reaguodama į begalinius milijonų naudotojų skundus apie tai, kad be jų žinios klausimų šis socialinis tinklas rinko duomenis apie juos.

Neseniai „Cambridge Analytica“ — politinė tyrimų kompanija buvo apkaltinta, kad eilę metų be naudotojų žinios prieidavo prie „Facebook“ naudotojų duomenų apie tai jų neinformuodama. Po šio įvykio, „Facebook“ CEO ir vienas iš kompanijos įkūrėjų Mark Zuckerberg paviešino ilgą neapgailestavimo laišką[1], pasirodė kabelinėje televizijoje pasakodamas apie tai ką jis pavadino „pasitikėjimo tarp “Facebook” ir žmonių, kurie su mumis pasidalina savo duomenimis tikėdamiesi jog tie duomenys saugūs, netekimu.“

Zuckerberg’as turėjo labiau įsiklausyti į tai, ką jis išgirdo iš Steve Jobs prieš aštuonis metus (2010 metais). Tada kai socialinių tinklų bakterija buvo užsikrėtę apie pusę milijardo planetos gyventojų, Jobs kalbėjo „The Wall Street Journal“ organizuojamoje „AllThingsD“ konferencijoje[2], kurioje Zuckerberg laukė savo eilės būti pakalbintas.

Tada žurnalistas Walt Mossberg paklausė Steve Jobs: ką šis mano apie „Facebook“ saugumą ir su tuo susijusias problemas (tuo metu „Facebook“ keitė privatumo nustatymus po to kai buvo viešai sukritikuota dėl vartotojų vertimo dalintis duomenimis), „Google“ (kuri tada tiesiogine to žodžio prasme įrašinėjo privačius Wi-Fi duomenis) ir ar Silicio Slėnyje į privatumą žiūrima kitaip nei likusioje pasaulio dalyje.

„Silicio Slėnis nėra monolitinis“, — atsakė Jobs. „Mūsų požiūris į privatumą visada stipriai skyrėsi nuo kai kurių iš mūsų kolegų Slėnyje.“ Pavyzdžiui „Apple“ nesuteikia programuotojams galimybės nuspręsti: rodyti ar nerodyti pranešimą apie tai, kad naudotojo geolokaciniai duomenys bus sekami ir jei programuotojas tokio lango rodyti nenori — jį išjungti — galimybės valdyti tokio tipo pranešimų rodymą programuotojai neturi. „Mes darome daug dalykų panašių į šį, kad žmonės žinotų ką tos aplikacijos daro“, — tęsė Steve ir Tim Cook pakeitęs Jobs’ą tęsia tą pačią kompanijos įrenginių naudotojų duomenų saugumo politiką.

Tada Mossberg pasidomėjo, ar ta pati taisyklė yra taikoma ir pačios „Apple“ aplikacijoms esančioms debesyse. Štai ką atsakė Jobs:

Privatumas tai kai žmonės žino su kuo jie sutinka, parašyta aiškia anglų kalba ir ne vieną kartą tai pakartojant. Aš esu optimistas ir tikiu, kad žmonės yra nuovokūs ir kai kurie jų nori dalintis didesniu duomenų kiekiu nei kiti. Paklauskite jų. Klauskite jų kiekvieną kartą. Leiskite jiems nuspręsti, kad jie nebenori daugiau būti apie tai klausinėjami. Suteikite galimybę jiems tiksliai žinoti kur kas vyksta su jų duomenimis.

Nuo pat „Facebook“ atsiradimo Zuckerberg yra kritikuojamas už tai, kaip jo vadovaujama kompanija elgiasi su naudotojų duomenimis. Jis apgailestavo 2007 metais kai „Facebook“ produktas pradėjo sekti paslaugos naudotojus gerokai stipriau nei to galima buvo tikėtis. Vėliau 2014 metais ir dabar 2018-tais istorija pasikartojo. Jei „Facebook“ būtų aiškiau, nedviprasmiškai nurodžiusi kaip programuotojai gali prieiti prie duomenų, kurias su jais dalinasi „Facebook“ naudotojai ir kaip jie gali būti perduoti trečioms šalims — maišaties būtų gerokai mažiau.

„Daug žmonių Slėnyje mano, kad mūsų požiūris į tai (privatumą) yra senamadiškas ir gal būt jis toks ir yra, tačiau tokie dalykai mums rūpi.“ — sakė Jobs interviu.

Postscriptum

Jei norite sužinoti ką „Facebook“ žino apie jus — atsidarykite „Accessing Your Facebook Data“ ir galite atsisiųsti visus duomenis, kuriuos šis socialinis tinklas yra apie Jus surinkęs. Kai kurie dosniai viską mėgstantys ir prie visko prisijungiantys įdomių dalykų gali aptikti ir „Facebook“ reklamų rodymo nustatymų puslapyje.

Jei norite išties nuodugniau patyrinėti savo duomenis išbandykite „Popular Science“ rekomenduojamą„Stalkscan“ paslaugą arba pažiūrėkite „Data Selfie“.

„Facebook“ apie mus žino iš tiesų nemažai. Tačiau naivu būtų tikėtis, kad viskas ką šis socialinis tinklas apie mus yra surinkęs yra tik mūsų veiksmų šiame socialiniame tinkle pasekmė. Taip nėra. Didelę dalį duomenų apie mus „Facebook“ gauna iš duomenų brokerių — kompanijų kurios užsiima kompiuterių naudotojų duomenų rinkimu ir jų pardavimu suinteresuotiems asmenims.

Pagrindinės duomenis apie mus „Facebook“ teikiančios kompanijos, šiuo metu, yra: „Acxiom“, „Epsilon“, „Experian“, „Oracle Data Cloud“, „Quantium“, „KBM Group“ ir „CCC Marketing“. Kažkada buvo kilusi mintis parašyti, kad savo duomenis pašalinti iš kiekvienos iš jų, tačiau manau, kad daugelis „Mac Arena“ skaitytojų yra pakankamai sumanūs ir nesišvaisto į kairę ir dešinę savo duomenimis, o jei švaistosi — sugebės aukščiau pateiktos informacijos pagalba internete rasti informaciją apie tai kaip pašalinti savo duomenis iš šių kompanijų. Su duomenų brokeriais yra viena bėda: tokių kompanijų yra labai daug ir nėra garantijos, kad „Facebook“ nepadidins ar nepakeis šių brokerių sąrašo ir net pašalinus savo duomenis iš aukščiau paminėtų — „Facebook“ jų negaus iš kitur.

Net ir „Apple“ sistemoms padedant apsisaugoti, socialiniai tinklai duomenų apie mus surenka nemažai. Tačiau „Android“ stovykloje, kurs susijungia „Google“ abuojumas jos technikos naudotojų privatumo klausimu ir „Facebook“ noras sukaupti kiek galima daugiau duomenų — reikalai visai prasti.

Šis su „Cambridge Analytica“ susijęs triukšmas sukėlė gana dideles bangas ir dar kartą pademonstravo socialinių tinklų skaudulius ir gal net jų tikruosius tikslus. Po šio skandalo, manau, Mark Zuckerberg turėtų rimtai pasvarstyti apie naują „Facebook“ CEO kandidatūrą.


  1. Negalėčiau pasakyti, kad „Facebook“ CEO Mark Zuckerberg kovo 21 dieną paskelbtame ilgame atvirame laiške kaip nors apgailestavo dėl sukelto pavojaus daugiau nei 50 mln. „Facebook“ naudotojų duomenų privatumui. Vietoje to jis rašo, kad kompanija jau ėmėsi žingsnių būtinų užkirsti kelią tokiam nutikimui ateityje.  Norėdami pažiūrėti pusantros valandos trunkantį „AllThingsD“ konferencijos įrašą, jei esate Europoje, ko gero turėtumėte pasitelkti VPN ar kitas paslaugas, pavyzdžiui „Tor’ą“ pakeisdami ID į JAV ar Kanadą, nes „NBC Universal“ neleidžia to video rodyti Europoje ir kituose kontinentuose išskyrus Šiaurės Amerikos šalis. Beje, jei nežiūrėjote šios konferencijos, pažiūrėkite, bent jau Steve dalį — čia jis daug kalba apie saugumą, apie kai kurių jungčių iš „Mac“ kompiuterių pašalinimą, „Flash, HTML5 ir t.t.  
Apytikslis skaitymo laikas (neskaičiuojant vaizdo įrašų žiūrėjimo): 5 minutės.
Pasidalinti straipsniu:

Apie Ramūną Blavaščiūną

Fotografijos, geros technikos ir kavos mylėtojas, didelę savo laisvalaikio dalį skiriantis straipsnių „Mac Arena“ rašymui.

Vienas komentaras

  1. Geras straipsnis.

Parašykite komentarą

Jūsų elektroninio pašto adresas nebus viešinamas. Būtini laukai pažymėti *

*