Nedidelis pakeitimas iOS 8 gali neleisti prekybininkams mūsų sekti

Kaskart vaikštant po miestą su telefonu, kuriame įjungtas Wi-Fi - mes transliuojame savo buvimo vietą vyriausybinėms organizacijoms, reklamos įmonėms ar su geolokacija susijusią analizę atliekančioms kompanijoms.

Pavyzdžiui San Fancisco kompanija „Euclid Analytics“ renka duomenis apie įrenginius, jų signalo stiprumą, įrenginio gamintoją bei įrenginio tinklo kortos MAC (Media Access Control) adresą. Pernai, viena startup’o kompanija, Londone įrengė šiukšlių dėžes, kurios „uostė“ praeivių mobilių telefonų MAC adresus. Tokios kompanijos parašo ilgus paaiškinimus apie tai, kad tokie duomenys niekaip nesusiję su jūsų asmenine informacija, tačiau praktika rodo, kad turint tokią informaciją galima susidaryti gana išsamų vaizdą apie jūsų įpročius.

Tokio sekimo pagrindu tampa įrenginio MAC adresas - unikalus kiekvieno įrenginio identifikacijos numeris. Įrenginys, kuriame įjungtas Wi-Fi ieško prieigos taškų ir siunčia jiems savo MAC adresą taip leisdamas įrenginiui save identifikuoti. Belaidžio prieigos taško maršrutizatorius gauna šią informaciją net jei prie jo ir neprisijungiama. Eilė kompanijų šiuos duomenis naudoja informacijos rinkimui apie pirkėjų judėjimą prekybos centruose, kiek laiko jie praleidžia tam tikrose centro parduotuvėse ar parduotuvių skyriuose bei kaip dažnai jie grįžta į vieną ar kitą prekybos centrą. Be kitų šios informacijos panaudojimo būdų, prekybos centrų savininkai tokią informaciją naudoja rodydami tikslines reklamas savo prekybos centruose įrengtuose ekranuose arba perkeldami brangiau kainuojančias prekes į tas prekybos centro vietas kur didesnis lankytojų srautas.

Nors parduotuvės ir nerenka šios informacijos asmenų identifikavimo tikslu, tačiau šios informacijos rinkimo teisėtumas kelia susirūpinimą ypač kai tai vyksta vartotojui apie tai visiškai nežinant.

Šveicarų programuotojas Frederic Jacob iOS 8 aptiko funkciją leidžiančią generuoti atsitiktinius įrenginio MAC adresus kai įrenginys ieško prieigos taškų. Tai reikštų, kad su MAC adresais susijusią informaciją renkančios kompanijos nebūtinai žinotų, kad tas pats įrenginys (žmogus) lankosi parduotuvėje pakartotinai ar kad tas pats įrenginys (pirkėjas) lankosi tos pačios kompanijos prekybos centruose skirtingose šalies arba kitoje šalyje esančiose parduotuvėse.

Tai nėra pirmas kartas kai Apple stengiasi manipuliuoti MAC adresais. Dabar daugelyje Apple mobilių įrenginių įdiegtoje iOS 7, Apple, saugodama vartotojų privatumą, neleidžia programuotojams naudoti įrenginių MAC adresų informacijos norint rinkti duomenis apie tai kiek žmonių yra įdiegę jų aplikaciją ar aplikacijose rodyti tikslines reklamas. iOS 8 atlikti pakeitimai liečia ne tik programuotojus kuriančius iOS aplikacijas, bet ir bet kokią kompaniją, kuri naudoja Wi-Fi tinklą įrenginių identifikavimui.

Kaip ten bebūtų, nors šis Apple žingsnis yra ėjimas gera linkme apsaugant vartotojų duomenis ir privatumą sklandančius aplinkui nematomoje kibernetinėje erdvėje, jis neužkerta kelio šnipinėjimui ar duomenų rinkimui. Pavyzdžiui, vis daugiau parduotuvių, norėdamos pirkėjus užlaikyti parduotuvėje ilgiau, savo lankytojams siūlo nemokamus interneto prieigos taškus ir tuo pačiu „siurbia“ jų duomenis, tokius kaip: vardai ar kita asmeninė informacija, naršymo internete adresai ir t.t. ir iOS 8 Apple atlikti MAC adresų generavimo pakeitimai nuo šito nepasaugos. Prisijungdami prie Wi-Fi tinklo vartotojai savanoriškai atiduoda šiuos duomenis, o Purple Wi-Fi, kuri teikia sekimo Wi-Fi tinkluose paslaugas, duomenimis 17% vartotojų Jungtinėje Karalystėje (manau, kad kitose šalyse statistiniai duomenys yra panašūs) naudojasi internetinės bankininkystės paslaugomis būdami prisijungę prie viešų ir nesaugių Wi-Fi tinklų.

Pasidalinti straipsniu:

Apie Ramūnas Blavaščiūnas

Fotografijos, geros technikos ir kavos mylėtojas

Parašykite komentarą

Jūsų elektroninio pašto adresas nebus viešinamas. Būtini laukai pažymėti *

*

Į viršų