Kernel Panic

Daugumoje atveju, jei kas nors Mac OS X ir „lūžta“ - tai kokia nors programa ar aplikacija. Tačiau, gali atsitikti taip, kad lūš visa sistema - Kernel Panik. Kai tai nutinka - nėra jokio įspėjimo ar galimybės išsaugoti duomenis su kuriais dirbate - vienintelė likusi galimybė tai perkrauti Mac kompiuterį.
Kadangi Kernel Panic priežasčių gali būti visa eilė šios problemos diagnozavimas ir sprendimų paieška tam, kad išvengti šio nemalonaus reiškinio pasikartojimų yra gana sudėtinga.

Kaip žinoti, kad Mac ištiko Kernel panikos priepuolis?

Jei jūsų Mac kompiuterio varikliukas varomas OS X 10.7 ar ankstesnės OS X versijos - dažniausiai, Kernel Panic pasireiškia pritemdydama visą ekraną ir parodydama pranešimą, keliomis kalbomis, apie tai, kad būtina perkrauti kompiuterį nuspaudžiant Mac įjungimo/išjungimo mygtuką ir palaikant jį nuspaustą kelias sekundes.

OS X Lion ar ankstesnės OS X versiojos Kernel Panic ekranas
OS X Mountain Lion Kernel Panic ekranas

OS X Mountain Lion, sistema automatiškai perkrauna kompiuterį po Kernel Panic ir ekrane, vienai minutei arba iki kol nuspausite klaviatūros mygtuką, pasirodo pranešimas informuojantis, kad Mac sistema buvo perkrauta. Jei, kaskart perkraunant kompiuterį, Mac kartojasi Kernelio panikos priepuoliai - po penkių perkrovimų sistema išjungia Mac kompiuterį ir daugiau automatiškai jo neperkrauna, taip apsisaugodama nuo begalinio perkrovimų ciklo.

Kaip taisyklė, su retomis išimtimis, Kernel Panik priežastys yra už Mac ribų, o ne pačiame kompiuteryje. Pvz. viena galimų priežasčių galinčių priversti jūsų Mac supanikuoti yra atsitiktiniai, neteisingai suformuotų tinklo duomenų paketų, pliūpsniai. Tad jei tai nutiko vieną kartą, per daug nepanikuokite patys, perkraukite kompiuterį ir dirbkite toliau. Tačiau, jei Kernel Panic priepuoliai kartojasi dažnai (anot Apple dažnai tai „kartą į kelias savaites ar dažniau“) - turite imtis papildomų veiksmų.

Po tokio kompiuterio persikrovimo, jei sistema „pakyla“ be klaidų - ekrane pamatysite pranešimą ir turėsite galimybę išsiųsti anoniminę žinutę su klaidos kodu Apple. Kartais verta paspausti ant to „Report…“ mygtuko. Nuspaudus ant jo, duomenys nebus iš karto išsiųsti Apple, bus parodytas ekranas su tais duomenimis, kurie būtų siunčiami, jei būtent šiame lange paspausite „OK“. Peržvelkite šiuos duomenis ir jei „Problem Details and System Configuration“ dalyje rasite tekstą „machine check“ gali būti, kad šių priepuolių priežastis glūdi pačiame Mac.

Jei neramu dėl panikos priepuolio ir norite rasti priežastį

Jei jūsų Mac OS X versija 10.8 (Mountain Lion) ar naujesnė, tuojau pat po to kai kompiuteris persikraus, pamatysite dialogo langą klausiantį „ar norite vėl atidaryti programas“, kurios buvo atidarytos iki kompiuteriui persikraunant - paspauskite „Open“. Jei atidarant programas Mac vėl supanikuos - greičiausiai panikos priežastis yra viena iš tų programų arba kaip nors susijusi su ja. Prie šio lango, siūlančio atidaryti prieš persikrovimą atidarytas programas, bus dar vienas - kuris leis išsiųsti informaciją apie kompiuterį Apple - paspauskite ant „Report…“ ir patyrinėkite informaciją ten (paspaudus „Report…“ mygtuką informacija dar nebus išsiųsta Apple). Gal tarp begalės nieko paprastam žmogui nesakančių skaičių rasite įskaitysite ką nors, kas galės padėti ieškant panikos priežasties. Bet kuriuo atveju, aš rekomenduočiau paspausti ant „OK“ šiame lange ir išsiųsti tą informaciją Apple. Ten nieko asmeniško ar kaip nors siejančio jus su tuo kompiuteriu nebus siunčiama, tačiau Apple tai gali padėti taisant klaidas sekančiose OS X versijose.

Jei Kernel Panic priepuoliai kartojasi

Safe boot

  1. Perkraukite Mac kompiuterį, gali tekti palaikyti kelias sekundes nuspaudus Mac įjungimo/išjungimo mygtuką.
  2. Įjunkite Mac ir iš karto nuspauskite ir laikykite nuspaudę „Shift“ klavišą iki pamatysite Apple logo ekrane.
    Šis veiksmas laikinai atjungs kai kurių programų, kurios gali būti šių panikos priepuolių priežastimi, automatinį pakrovimą.
  3. Jei Kernel Panic nepasikartojo - perkraukite kompiuterį ir vėl pakraukite jį įprastu būdu - nelaikydami nuspaudę jokių klavišų.

Atnaujinkite programas ir aparatinę įrangą (firmware)

Senos ar nepritaikytos tai OS X versijai programos, gali būti Kernel Panic priežastimi. Tai gali būti ir pati OS X ir išimtinais atvejais kartu su OS X pridedamos programos. Kur kas dažniau, kai Kernel Panic priežastis yra kompiuteryje, ją sukelti gali neteisingi ar netinkami draiveriai bei papildomos programos (extensions, plugins ir t.t.). Jei esate į savo Mac įdiegę papildomas vaizdo, garso, tinklo ar prievadų išplėtimo plokštes ir panašiai, kurių veiklai užtikrinti reikia įdiegti papildomas tvarkykles, arba antivirusines programas, kitas failų sistemas ar programas skirtas įrašinėti ekrano vaizdą - pirmoje eilėje patikrinkite ar jūsų turimos tvarkyklės ar palaikymo programos yra naujausių, tai OS X versijai tinkančių, versijų. Taip pat atnaujinkite OS X versiją į naujausią. Vienintelė svaresnė priežastis to nedaryti galėtų būti, jei naudojate labai specifinę programinę ar kitokią įrangą Mac ar pajungtą prie Mac kompiuterio ir žinote, kad nėra reikalingų tvarkyklių naujesnei OS X versijai.

Atnaujinkite kompiuterio aparatinė įrangą (firmware). „Software update“ gali informuoti apie tokio atnaujinimo galimybę, arba patys patikrinkite kokia naujausia versija yra sukurta jūsų Mac kompiuteriui.

Sužinoti koks Mac ir kokia Boot ROM versija galite paspaudę kairiame viršutiniame ekrano kampe esanį ant ir iš meniu pasirinkę „About this Mac“ ir priklausomai nuo versijos, pvz OS X Mountain Lion - spaudžiate ant „More Info… > System report… > Hardware“

Kokia naujausia jūsų Mac sukurta Boot ROM versija galite rasti adresu: http://support.apple.com/kb/ht1237

Patikrinkite kietąjį diską

Įsitikinkite, kad diskas iš kurio pakraunamas Mac turi bent 10GB laisvos vietos - jei Mac turi daugiau RAM nei 8GB - laisvos vietos diske turėtų būti bent jau RAM kiekis + 2GB. Jei tiek laisvos vietos diske nėra - ištrinkite failus atlaisvindami vietą (ištrynę, jei ne perkėlėte į kitą diską, nepamirškite išvalyti šiukšliadėžės).

Patikrinkite ar nėra kietajame diske klaidų naudodami Disk Utility ir jei klaidų yra - ištaisykite jas.

Patikimiausias būdas tai padaryti yra:

OS X El Capitan įdiegtoje „Disk Utility“ aplikacijos versijoje Apple panaiukino galimybę vartotojui inicijuoti diske esančių failų teisių patikrą ir atstatymą. OS X El Capitan ir naujesnėse OS X versijose tai atliekama sistemos lygmenyje automatiškai.
  • pakrauti kompiuterį iš OS X įdiegimo disko, jei pas jus OS X 10.6 Snow Leopard ar ankstesnė ir paleisti Disk Utility
  • perkrauti kompiuterį ir jam pradedant krautis tuojau pat nuspausti ir laikyti nuspaudus Cmd-R. Tai Mac kompiuterį pakraus atstatymo rėžime „Recovery mode“.

Jei neturite disko ar tai nesuveikia, bandykite kompiuterį pakrauti iš atsarginės „bootable backup“ disko kopijos išoriniame diske.
Blogiausiu atveju, paleiskite Disk Utility neperkrovę kompiuterio, tačiau tai gana rizikinga turint omenyje, kad kompiuteris, bet kuriuo momentu, gali vėl supanikuoti.

Patikrinkite išorinius prietaisus

  1. Išjunkite Mac ir jei prie Mac kompiuterio esate pajungę kokius nors papildomus išorinius prietaisus - atjunkite juos palikdami tik būtina minimumą (pelę ir klaviatūrą jei naudojate stacionarų kompiuterį, o Mac Pro ar Mac mini atveju dar ir monitorių), o taip pat atjunkite visus galimus - jūsų pačių į Mac kompiuterį įdėtus patobulinimus (papildomas vaizdo, garso, tinklo ar prievadų išplėtimo plokštes ir panašiai).
  2. Įjunkite Mac ir jei problema nesikartoja - po vieną atgal pajunkite atjungtus prietaisus, kas kart vis perkraunant Mac, kol surasite, kuris iš prietaisų ar jų kombinacija sukelia Kernel Panic.

Patikrinkite RAM

Sugedę atminties moduliai gali sukelti panikos priepuolius Mac kompiuteriui, taip pat kaip ir netinkantys Mac kompiuteriui RAM moduliai. Ir šie požymiai gali pasirodyti tik po kurio laiko arba tik prie tam tikrų sąlygų.

Jei kompiuteryje yra keli RAM moduliai - išimkite vieną jų ir perkraukite kompiuterį, tą patį pakartokite sukeitę juos vietomis.

Jei RAM esate įdėję ne Apple ir jei turite išsaugoję originalius atminties lustus - įdėkite juos ir įjunkite kompiuterį. Pabandykite įvairias RAM kombinacijas.

Pakraukite sistemą iš išoriniame diske padarytos atsarginės kopijos

Jei esate apdairus ir turite pasidarę veikiančios OS X „bootable“ atsarginę duomenų kopiją išoriniame diske - pakraukite kompiuterį iš jo.
Jei Mac pakrovus iš išorinio disko - viskas veikia puikiai, greičiausiai problema vis tik programinėje įrangoje kurios gedimo nepavyko identifikuoti. Tokiu atveju:

  1. Pakraukite kompiuterį iš vidinio disko ir išsaugokite kur nors duomenis, kurių atsarginių kopijų pasidarę dar neturite.
  2. Išjunkite kompiuterį.
  3. Pajunkite išorinį diską.
  4. Įjunkite kompiuterį ir tuojau pat nuspauskite ir laikykite nuspaudę Alt klavišą kol ekrane pasirodys įrenginių iš kurių galima pakrauti Mac sąrašas.
  5. Pasirinkite iš sąrašo išorinį diską ir paspauskite Enter
  6. Sistemai pasikrovus, paleiskite Disk Utility, suformatuokite vidinį Mac diską ir naudodamiesi ta pačia programa, kurios pagalba kūrėte „bootable backup“ iš kurio dabar esate pakrovę kompiuterį ar kokia kita tam tinkama (pvz. Carbon Copy Cloner) padarykite išorinio disko kopiją vidiniame kompiuterio kietajame diske.
  7. Išjunkite kompiuterį.
  8. Atjunkite išorinį diską.
  9. Pakraukite kompiuterį.
  10. Jei viskas veikia gerai - nukopijuokite į vidinį kompiuterio diską reikalingus jūsų failus.

Jei vis tik po šios ilgo ir nervinančio proceso niekas nepasikeitė ir Kernel Panic pradeda kelti panikos priepuolius ir jums, matyt, pagalbos teks kreiptis į Apple servisą.

Apie Ramūnas Blavaščiūnas

Fotografijos, geros technikos ir kavos mylėtojas

Parašykite komentarą

Į viršų